Vorbirea și imaginile din Liturghie formează un tot inseparabil, un mijloc de coordonare, o „sferă spirituală” am putea spune, prin care Tradiția face Evanghelia actuală și vie. Astfel, imaginea corespunde Bibliei nu ca ilustrare, ci în felul în care textele liturgice îi corespund: „aceste texte nu sunt născute pentru a reproduce Biblia așa cum este.
Imaginea ortodoxiei este un mod și o atitudine de viață, etos și stil și o dimensiune esențială a adevărului ei, un punct din punctele cheie ale învățăturii și teologiei sale și poate constituie punctul său cel mai interior este ea.
Având în vedere aceste considerente, icoanele românești au anumite trăsături propria. Acestea au note originale, mai ales cele făcute în Moldova și Transilvania. Trebuie să menționăm că cele mai multe icoane românești sunt adesea pictate pe lemn. Icoanele joacă cel mai important rol în bisericile și mănăstirile din România. Aceste icoane se află în iconostas care este despărțitorul absidei pricipale de naos. Cele mai frumoase icoane din zona Moldovei pot fi admirate la Humor, Moldovița și, desigur, Voroneț. Aici vei găsi icoane sculptate în lemn și aurite. În zona Munteniei și Olteniei cele mai frumoase locuri cu icoane sunt la Horezu și Govora.
Din păcate o parte mare dintre icoane au fost arse în incendii sau furate, de-a lungul timpului.
Icoanele sunt un subiect important din arta romănească veche, având în vedere capacitatea lor de interpretare dar și datorită modalității de realizare a temelor religioase istorice. Mediul artistic din acea perioadă este legat străns de pictura murală.
Muleul de Arta din capitala București deține, în zilele noastre, cele mai vechi icoane găsite în Muntenia și Oltenia. În zona Moldovei, icoanele cele mai frumoase se găsesc în lăașuri de cult, precum Agapia, Humor, Văleni, Văratec. Cele mai multe dintre aceste icoane sunt originare din secolul XVI și sunt extrem de semnificative.
Sursă: atelier-de-icoane.ro